Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Białowieży jest jednostką organizacyjną gminy powołaną do wykonywania zadań z zakresu pomocy społecznej.

Gminny ośrodek pomocy społecznej
Adres: ul. Puszczańska 2
17-230 Białowieża
Powiat: Hajnowski

Telefon: 85 68 12 697, komórkowy  511 926 847
Fax: 85 68 12 679
e-mail: gops_bialowieza@poczta.onet.pl , gops@ug.bialowieza.pl

  • Kierownik:  Iwona Sawicka
  • Główny księgowy:  Irena Jaskółka
  • Starszy pracownik socjalny:  Walenty Leoniuk
  • Starszy specjalista pracy socjalnej:  Anna Kutikow
  • Opiekunka osób starszych:  Maria Lachowska                         

Czas pracy: poniedziałek-piątek 7.00-15.00

Pomoc społeczna umożliwia przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych tym, którzy nie są w stanie sami ich pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Wspiera ich w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej jest także zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym przez podejmowanie działań zmierzających do usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej (minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, wojewodowie) i samorządowej (marszałkowie województw, starostowie na poziomie powiatów oraz wójtowie, burmistrzowie (prezydenci miast) na poziomie gmin. Realizując zadania pomocy społecznej współpracują oni, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje:

  1.  
    1. osobom posiadającym obywatelstwo polskie mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    2. cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
      a)      na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d lub w art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650 oraz z 2014 r. poz. 463 i 1004), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej,
      b)      w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany – w formie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz zasiłku celowego;
  1. mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom ich rodzin w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1525), posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Osoba lub rodzina, ubiegająca się o pomoc społeczną, może zgłosić się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Białowieży. Decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy wymagają uprzednio przeprowadzenia przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego. Decyzje w sprawach świadczeń pomocy społecznej wydawane są w formie pisemnej. Od każdej decyzji służy prawo odwołania.

Prawo do świadczeń pieniężnych przysługuje osobom i rodzinom, których posiadane dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej. Dla osoby samotnie gospodarującej jest nim dochód nie przekraczający kwoty 1010,00 zł, natomiast dla osoby w rodzinie – kwota 823,00 zł. Rada gminy, w drodze uchwały, może podwyższyć kwoty uprawniające do zasiłków okresowego i celowego.

Pomoc społeczna od dnia 1 maja 2004 r. funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej  (Tekst jednolity Dz. U. z 2024 r., poz. 1283 ze zmianami).

Świadczenia Pieniężne

Aktualnie kryteria dochodowe do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej wynoszą:

    • dla osoby samotnie gospodarującej – 1010,00 zł,
    • osobie w rodzinie – 823,00 zł,
    • rodzinie – 823,00 zł x liczba członków rodziny.
  1. zasiłek stały,
  2. zasiłek okresowy,
  3. zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,

Zasiłek stały

Zasiłek stały przysługuje pełnoletniej osobie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy:

  1. samotnie gospodarującej, jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, tj. od kwoty 1010,00 zł,
  2. osobie w rodzinie, jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie tj. od kwoty 823,00 zł.

Osobą samotnie gospodarującą jest osoba prowadząca jednoosobowe gospodarstwo domowe, natomiast rodziną są osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące.

Całkowita niezdolność do pracy oznacza całkowitą niezdolność do pracy rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych albo zaliczenie do I lub II grupy inwalidzkiej lub legitymowanie się znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Niezdolność do pracy z tytułu wieku oznacza ukończone przez kobietę 60 lat i mężczyznę – 65 lat.

Zasiłek stały ustala się:

  • w przypadku osoby samotnie gospodarującej – w wysokości stanowiącej różnicę między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej, a dochodem tej osoby,
  • w przypadku osoby w rodzinie – w wysokości różnicy między kryterium dochodowym na osobę w rodzinie, a dochodem na osobę w rodzinie.

Kwota zasiłku stałego nie może być wyższa niż 1229,00 zł.

W przypadku zbiegu uprawnień do zasiłku stałego i renty socjalnej, świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania lub zasiłku dla opiekuna, zasiłek stały nie przysługuje.

Zasiłek okresowy

Zasiłek okresowy przysługuje:

  1. osobie samotnie gospodarującej, której dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, czyli od kwoty 1010,00 ,
  2. rodzinie, której dochód jest niższy od kryterium dochodowego rodziny (kryterium stanowi iloczyn kwoty 823,00 zł i liczby osób w rodzinie), w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego.

Zasiłek okresowy ustala się:

  • w przypadku osoby samotnie gospodarującej – do wysokości 50% różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż kwota kryterium dochodowego na osobę w rodzinie,
  • w przypadku rodziny – do wysokości 50% różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem tej rodziny.

Kwota zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł.

Zasiłek celowy

Zasiłek celowy jest świadczeniem uznaniowym, przyznawanym na zaspokojenie niezbędnej potrzeby życiowej, a w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, ogrzewania, w tym opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.

Zasiłek celowy może być przyznany na zakup posiłku lub żywności w ramach Programu Rządowego ,,Posiłek w szkole i w domu”. Maksymalny dochód do uzyskania tego świadczenia stanowi 200% kryterium dochodowego, które aktualnie wynosi: dla osoby samotnie gospodarującej – 2020,00 zł, na osobę w rodzinie – 1646,00 zł.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie albo rodzinie o dochodach przekraczających kryterium ustawowe może być przyznany zasiłek celowy specjalny.

Ponadto Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje z Upoważnienia Wójta Gminy Białowieża dodatkowe zadania w zakresie:

  • świadczeń rodzinnych,
  • świadczenia wychowawcze,
  • zaliczek alimentacyjnych,
  • postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
  • przyznawania i wypłacania dodatków mieszkaniowych,
  • przyznawanie Karty Dużej Rodziny,

Przemoc domowa

Gdzie szukać pomocy gdy doświadczasz przemocy domowej ?

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Białowieży
Ul. Sportowa 10, 17-230 Białowieża, tel. 85 681 2697, kom. 511 926 847
poniedziałek – piątek od 700 do 1500
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce
poniedziałek – piątek 730 do 1530

Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego:
Hajnówka

  1. Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej, w którym nieodpłatnych porad prawnych udzielają adwokaci i radcowie prawni wskazani przez Okręgową Radę Adwokacką w Białymstoku oraz Radę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Białymstoku, na podstawie umów zawartych z Powiatem Hajnowskim – w budynku przy Marszałka Józefa Piłsudskiego 8 lok. 9, 17-200 Hajnówka:
  • poniedziałek – wtorek w godz. od 8.00 do 12.00 – porad prawnych udzielają radcowie prawni
  • środa – piątek w godz. od 8.00 do 12.00 – porad prawnych udzielają adwokaci
  1. Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, którego prowadzenie Powiat Hajnowski powierzył Stowarzyszeniu SURSUM CORDA z siedzibą w Nowym Sączu ul. Lwowska 11, wyłonionemu w otwartym konkursie ofert – w następujących lokalizacjach:
  • w budynku przy ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 8 lok. 9, 17-200 Hajnówka:
  1. poniedziałek – środa w godz. od 12.00 do 16.00 – porad udzielają adwokat oraz radca prawny
  2. piątek w godz. od 12.00 do 16.00 – porad udziela doradca obywatelski

POLICJA – telefony alarmowe 112 lub 997

Komenda Powiatowa Policji w Hajnówce

Ul. Armii Krejowej 1, 17-200 Hajnówka, tel.  47 712 62 12

Posterunek Policji w Białowieży

Ul. Sportowa 18, 17-230 Białowieża, tel. 47 712 64 00

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Białowieży

Ul. Sportowa 10,17-230 Białowieża, tel. 85 681 2697, kom.511 926 847

poniedziałek – piątek od od 700 do 1500

Na stornie internetowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce klikając w poniższy link

baza_teleadresowa_instytucji_rzadowych_i_samorzadowych_podmiotow_i_organizacji_pozarzadowych__dzialania_wobec_oso_stosujacych_przemoc_domowa_2025

informację o świadczących usługach dla osób i rodzin dotkniętych przemocą domową  na terenie województwa podlaskiego

W związku z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej  z dnia 29 lipca 2005 roku (Dz. U. z 2021 poz. 1249 z późń.zm.) na sesji Rady Gminy  Białowieża w dniu 11 października 2023 roku podjęła Uchwałę NR XLVIII/288/23 określającą tryb i sposób powoływania oraz odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania przemocy domowej. W dniu 5 grudnia 2023 roku Zarządzeniem Nr 65. 2023  powołał Zespół Interdyscyplinarny składający się z przedstawicieli instytucji i organizacji pozarządowej działających na terenie Gminy Białowieża.

Zespół Interdyscyplinarny realizuje działania określone w gminnym programie przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej.

Zgodnie art. 9b. ust. 2. ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2021 poz. 1249 ze zm.) do zadań zespołu interdyscyplinarnego należy tworzenie warunków umożliwiających realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz integrowanie i koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3–5, w szczególności przez:

  1. diagnozowanie problemu przemocy domowej na poziomie lokalnym
  2. inicjowanie działań profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej i powierzanie ich wykonania właściwym podmiotom
  3. inicjowanie działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową
  4. opracowanie projektu gminnego programu przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej
  5. rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym
  6. powoływanie grup diagnostyczno-pomocowych i bieżące monitorowanie realizowanych przez nie zadań
  7. monitorowanie procedury „Niebieskie Karty”
  8. przekazywanie informacji, o której mowa w art. 9e ust. 3, oraz dokumentacji, o której mowa w art. 9c ust. 5a
  9. kierowanie osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym dla osób stosujących przemoc domową lub ©Kancelaria Sejmu s. 15/34 2023-09-08 programie psychologiczno-terapeutycznym dla osób stosujących przemoc domową
  10. składanie, na wniosek grupy diagnostyczno-pomocowej, zawiadomienia o popełnieniu przez osobę stosującą przemoc domową wykroczenia, o którym mowa w art. 66c ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2022 r. poz. 2151, 2311, 2581 i 2600 oraz z 2023 r. poz. 289 i 535).

Prace w ramach grup diagnostyczno-pomocowych są prowadzone w zależności od potrzeb wynikających z problemów występujących w indywidualnych przypadkach.

Według art. 9b ust. 8 powyższej ustawy do zadań grup diagnostyczno-pomocowych należy w szczególności:

  1. dokonanie, na podstawie procedury „Niebieskie Karty”, oceny sytuacji domowej osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową; realizacja procedury „Niebieskie Karty” w przypadku potwierdzenia podejrzenia
  2. wystąpienia przemocy domowej, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia ryzyka zagrożenia życia lub zdrowia
  3. zawiadomienie osoby podejrzanej o stosowanie przemocy domowej o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” pod jej nieobecność
  4. realizacja działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową
  5. występowanie do zespołu interdyscyplinarnego z wnioskiem o skierowanie osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową albo w programach psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową
  6. występowanie do zespołu interdyscyplinarnego z wnioskiem o złożenie zawiadomienia o popełnieniu przez osobę stosującą przemoc domową wykroczenia, o którym mowa w art. 66c ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń
  7. monitorowanie sytuacji osób doznających przemocy domowej, a także zagrożonych wystąpieniem przemocy domowej, w tym również po zakończeniu procedury „Niebieskie Karty”
  8. zakończenie procedury „Niebieskie Karty”
  9. dokumentowanie podejmowanych działań, stanowiących podstawę:
  10. uznania braku zasadności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”
  11. wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”
  12. informowanie przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego o efektach podjętych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty”

Podejmowanie interwencji w środowisku odbywa się na podstawie procedury „Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby doznającej przemocy domowej ani osoby stosującej przemoc domową.

Wspieranie rodziny

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz. U. z 2023 r. poz. 1426 ze zm.)

Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych to zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji. Rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych zapewnia się wsparcie, które polega w szczególności na:

  • wzmocnieniu roli i funkcji rodziny
  • rozwijaniu umiejętności opiekuńczo - wychowawczych rodziny
  • podniesieniu świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny
  • pomocy w integracji rodziny
  • przeciwdziałaniu marginalizacji i degradacji społecznej rodziny
  • dążeniu do reintegracji rodziny

Wspieranie rodziny jest prowadzone za jej zgodą i aktywnym udziałem, z uwzględnieniem zasobów własnych oraz źródeł wsparcia zewnętrznego w formie:

  1. pracy z rodziną
  2. pomocy w opiece i wychowaniu dziecka

Praca z rodziną jest prowadzona w szczególności w formie:

  1. konsultacji i poradnictwa specjalistycznego
  2. terapii i mediacji
  3. usług dla rodzin z dziećmi, w tym usług opiekuńczych i specjalistycznych
  4. pomocy prawnej, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego
  5. organizowania dla rodzin spotkań, mających na celu wymianę ich doświadczeń oraz zapobieganie izolacji, zwanych dalej „grupami wsparcia” lub „grupami samopomocowymi”

Asystent rodziny

Asystent rodziny prowadzi pracę z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę.

Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:

  1. opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym
  2. opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej
  3. udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego
  4. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych
  5. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych
  6. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi
  7. wspieranie aktywności społecznej rodzin
  8. motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych
  9. udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej
  10. motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych
  11. udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych
  12. podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin
  13. prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci
  14. realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem"
  1. prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
  2. dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny podmiotowi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy,
  3. monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
  4. sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
  5. współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
  6. współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie  lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną. 

Piecz zastępcza

Piecza zastępcza jest sprawowana w przypadku niemożności zapewnienia dziecku opieki i wychowania przez rodziców.

Pieczę zastępczą organizuje powiat.

W przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w wysokości:

  1. 10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej
  2. 30% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej
  3. 50% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w trzecim roku i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej

W przypadku umieszczenia dziecka w placówce opiekuńczo--wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej albo interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w wysokości:

  1. 10% w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej
  2. 30% w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej
  3. 50% w trzecim roku i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej
  4. średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej albo interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.

Rodzina wspierająca

Zgodnie z zapisem art. 29 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w celu wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych rodzina może zostać objęta pomocą rodziny wspierającej. Rodzina wspierająca, przy współpracy asystenta rodziny, pomaga rodzinie przeżywającej trudności w:

  • opiece i wychowaniu dziecka
  • prowadzeniu gospodarstwa domowego
  • kształtowaniu i wypełnianiu podstawowych ról społecznych

Zadaniem rodziny wspierającej nie jest wyręczanie, lecz aktywna pomoc w przezwyciężaniu trudnych sytuacji w rodzinach tego wymagających. Rodzina wspierająca pomaga przede wszystkim na podstawie własnych, posiadanych zasobów i umiejętności, wiedzy z zakresu funkcjonowania rodziny i prawidłowego wychowywania dzieci. Wsparcie może obejmować:

  • organizowanie czasu wolnego dzieciom z rodzin wspieranych
  • wypracowanie nawyku wspólnego spędzania czasu przez członków rodziny
  • pomoc dzieciom w nauce
  • udzielanie wskazówek w takich kwestiach jak: gotowanie, sprzątanie, utrzymywanie higieny osobistej, racjonalne gospodarowanie budżetem domowym
  • utrzymywanie stałego kontaktu z rodziną wspieraną i GOPS

Pełnienie funkcji rodziny wspierającej może być powierzone osobom z bezpośredniego otoczenia dziecka (sąsiedzi, dziadkowie, krewni, znajomi), które:

  • nie były skazane prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo
  • nie były pozbawione władzy rodzicielskiej, władza rodzicielska nie została im ograniczona, zawieszona
  • wypełniają obowiązek alimentacyjny
  • nie mają ograniczonych zdolności do czynności prawnych

Rodziny wspierające, które spełniają wymogi formalne i uzyskają możliwość pełnienia tej roli, wykonują ją na podstawie umowy podpisanej z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej a przedstawicielem rodziny. Umowa określa, jakie zadania ma rodzina wspierająca, na jakiej zasadzie współpracuje z rodziną wspieraną, jakimi dysponuje narzędziami. Rodzina wspierająca otrzymuje zwrot kosztów związanych z udzieleniem wsparcia.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Białowieży zachęca rodziny do współpracy we wspieraniu rodzin przeżywających trudności w zakresie opieki i wychowywania dzieci. Podjęcie tej funkcji może dostarczyć wiele satysfakcji dla osób, które zechcą swój czas, wiedzę i doświadczenie poświęcić rodzinie, która potrzebuje pomocy.

Osoby chętne do pełnienia funkcji rodziny wspierającej mogą zgłaszać swoją kandydaturę do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Białowieży.

Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii została powołana Zarządzeniem  Wójta Gminy Białowieża. Komisja działa w oparciu o Gminny Program Profilaktyki, który jest corocznie zatwierdzany przez Radę Gminy.

W skład Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w Białowieży wchodzą:

  • Iwona Sawicka – przewodnicząca komisji
  • Anna Kutikow – sekretarz
  • Piotr Leoniuk – członek
  • Joanna Charkiewicz – członek
  • Bożena Ptaszyńska – członek
  • Dariusz Demianiuk - członek

Zgodnie z art.4 ust.3 oraz art.18 ust. 3a i 8 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi do zadań Komisji należy w szczególności:

  1. Inicjowanie działań w zakresie:
    a. zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
    b. udzielania rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
    c. prowadzenia profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży,
    d. wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
    e. podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.13(1) i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
  2. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
  3. Opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie zgodności lokalizacji punktu sprzedaży:
  • w sprawie określenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży na terenie gminy,
  • w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy.

Realizując w/w zadania Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii:

  • Kieruje na wniosek lub z urzędu osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizują małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny, na badanie do lekarza biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego,
  • Kieruje do sądu wnioski o wszczęcie postępowania w sprawie orzeczenia o obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.